Optymalizacja programu DAW | Homerecording Dla Każdego

Optymalizacja programu DAW

Dobrze skonfigurowana aplikacja to punkt wyjścia do rozpoczęcia prac twórczych. Przyjrzyjmy się ustawieniom, które będą pomocne w optymalizacji naszej stacji roboczej pod kątem naszych preferencji i pozostałych elementów domowego studia muzycznego.

Startup Action

Po uruchomieniu programu DAW otwiera się nam okno powitalne. Najczęściej mamy tutaj możliwość otworzenia pustego projektu (Empty), któregoś z listy ostatnio używanych (Recent) lub skorzystania z naszego szablonu projektu (Template). Program DAW umożliwia nam ustawienie czynności, którą będzie wykonywał za każdym razem po włączeniu aplikacji. Może też nie robić nic – wtedy to my inicjujemy działanie. Może również po prostu zapytać nas, co ma zrobić. Optymalizacja tej prostej czynności potrafi zaoszczędzić czas, szczególnie jeśli nasz ostatni projekt jest rozbudowany i waży kilka gigabajtów.

Template

Wspomniałem, że program DAW pozwala nam tworzyć szablony projektu. Jest to niezwykle przydatna funkcja, kiedy program służy nam do różnego rodzaju prac. Przykładowo możemy stworzyć szablon, którego będziemy używać tylko do komponowania muzyki, edycji wokalu lub miksowania. Innym będziemy się posługiwać do edycji i wyrównywania śladów perkusji. W każdym z szablonów możemy włączyć odpowiednie pluginy i wirtualne instrumenty. Jeśli masz kilka ulubionych, możesz od razu zainsertować je do sesji. Tworzenie własnych szablonów projektu potrafi zaoszczędzić sporo cennego czasu, który tracimy na przygotowanie sesji do danej czynności. Stwórz już teraz kilka szablonów, które przyspieszą twoją pracę.

Preset

Program DAW umożliwia nam tworzenie nie tylko szablonów projektu, ale również wszelkiego rodzaju zapisów ustawień naszych wtyczek oraz danego kanału wirtualnego miksera. Chodzi oczywiście o presety. Nie jestem fanem przesadnego korzystania z presetów. Własne ustawienia pozwalają jednak na bardziej świadomy punkt wyjścia do rozpoczęcia prac. Kiedy dane ustawienie lub łańcuch pluginów często sprawdzają się na określonych ścieżkach, warto korzystać z tego narzędzia. Presety świetnie nadają się do zapisu ustawień najczęściej wykonywanych czynności przy obróbce poszczególnych elementów perkusji. Przydadzą się też do zapisu wszelkiego rodzaju efektów przestrzennych wykorzystanych w miksie. Jeśli znalazłeś świetnie brzmiącą kombinację pogłosu i delaya na ścieżce gitary elektrycznej, zapisz ją! Kiedyś może przydać się w najmniej oczekiwanym momencie.

Setup

Menu Setup we wszelkiego rodzaju aplikacjach służy nam do konfiguracji programu do wymagań użytkownika. Co znajdziemy w tej zakładce w cyfrowej stacji roboczej? (W zależności od rodzaju programu możliwe jest nieco inne nazewnictwo).

  • Buffer Size (pojemność bufora) – określa liczbę próbek (samples) buforowanych danych w zakresie od 32 do 2048. Przy małej liczbie próbek mniejsze jest opóźnienie dźwięku (latencja) przy odsłuchu, natomiast zwiększenie liczby próbek usprawnia pracę programu oraz funkcji systemu, działających w czasie rzeczywistym.
  • I/O – konfiguracja wejść i wyjść interfejsu audio. W kolejnych zakładkach tego okna wyświetlane są połączenia i nazwy poszczególnych wejść i wyjść urządzeń zewnętrznych oraz konfiguracja wewnętrznych, wirtualnych wejść i wyjść, wejść typu insert oraz szyn programu.
  • Resulting Latency – wielkość opóźnienia sygnału (latencji), wyrażona jako suma opóźnienia roundtrip (w obie strony) oraz output (na wyjściu). Wielkość latencji wyrażona jest w milisekundach (ms). Parametr zmienia się w zależności od ustawień pojemności bufora (buffer size). Wielkość latencji zależy od jakości sterowników i przetworników AD/DA interfejsu audio.
  • Host Enginee, czyli trzy funkcje:
  • Ignore Errors During Playback/Record (pomijaj błędy podczas odtwarzania/zapisywania) – jeśli zaznaczymy pole, odtwarzanie dźwięku będzie kontynuowane nawet wtedy, gdy podczas przetwarzania sygnału zostanie przekroczony limit obciążenia procesora. W takiej sytuacji w sygnale pojawią się zakłócenia, np. trzaski;
  • Minimize Additional I/O Latency – służy minimalizowaniu opóźnienia sygnału (latencji), które powstaje przy korekcji błędów występujących przy przetwarzaniu sygnału;
  • Dynamic Plug-In Processing – ta funkcja powoduje, że pluginy, które są włączone, ale nie przechodzi przez nie sygnał, nie obciążają procesora komputera.
  • Video Engine – funkcja występująca w programie Pro Tools, pozwalająca na współpracę z plikami wideo.
  • Cache Size – funkcja, która pozwala wczytać sesję do pamięci RAM dla odtwarzania i nagrywania, co może znacznie poprawić czas dostępu do odczytu i zapisu, przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia na dysku twardym. Domyślnie ustawiona jest na wartość Normal, która nie wykonuje buforowania dysku. Maksymalna wartość, jaką można włączyć do pamięci podręcznej, jest pomniejszona o wartość, której potrzebuje system operacyjny do optymalnego działania. Zwykle dostępne jest o 3–4 GB pamięci RAM mniej od posiadanej w komputerze. Funkcja pozwala pozbyć się komunikatu „Disk too slow”.

Fragment podochodzi z książki „Homerecording Level Up” którą znajdziesz [tutaj].

Piotr Kardas

Homerecordingowiec, instrumentalista. Autor książek „Homerecording Dla Każdego”, „Homerecording Level Up” i "Homerecording Hasła". Posiada międzynarodowy certyfikat firmy Apple z programu Logic Pro. W latach 2017-2018 wykładowca w Szkole Muzyki Nowoczesnej we Wrocławiu.